تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید! جزئیات تکان‌دهنده از اردوی وحشت در استخر مرگ برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم اعلام شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) نام‌گذاری بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی نیشابور به‌نام «سیدالشهدای خدمت» انفجار مین در ارتفاعات مرزی آذربایجان غربی یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (یکم خرداد ۱۴۰۳) زلزله قدرتمند اندونزی را لرزاند (یکم خرداد ۱۴۰۳) طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین اقدامات شهید آیت الله رئیسی بود کشف ۱۷ کیلوگرم زعفران قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد(۱ خرداد ۱۴۰۳) قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور  برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان آسیب‌هایی جدی که روغن مصرف شده به مغز می‌زند
سرخط خبرها

گفتگو‌ با نخستین داوطلب دریافت کننده واکسن کووایران برکت در مشهد

  • کد خبر: ۷۱۱۰۱
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
گفتگو‌ با نخستین داوطلب دریافت کننده واکسن کووایران برکت در مشهد
بنا شد مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر، چهار شهری باشند که این فاز از واکسن کووایران برکت را تزریق می‌کنند. در این راستا مشهد هم زمان با آغاز دهه کرامت، تزریق واکسن کووبرکت را شروع کرد و رکسانا مسعودی پور شد اولین دریافت کننده این واکسن در مشهد.

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ رکسانا مسعودی پور با حساب و کتاب صحبت می‌کند. دو دوتا چهارتا کرده است تا واکسن کووایران برکت را به جای واکسن‌های مطرح خارجی انتخاب و دریافت کند. کنار همه حرف‌هایی که می‌زند یک جمله می‌گنجاند تا کارش بدون دلیل و منطق نباشد؛ می‌گوید: رشته تحصیلی ام و ریاضیات محض به من آموخت که بدون منطق و حساب وکتاب کاری نکنم. به ادعای خودش، او اولین دریافت کننده واکسن کووایران برکت در مشهد است؛ همان واکسن ایرانی که وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی شده است و چند روز قبل، مجوز تزریق اضطراری گرفت.

 

بنا شد مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر، چهار شهری باشند که این فاز از واکسن کووایران برکت را تزریق می‌کنند. در این راستا مشهد هم زمان با آغاز دهه کرامت، تزریق واکسن کووبرکت را شروع کرد و رکسانا مسعودی پور شد اولین دریافت کننده این واکسن در مشهد. شهرآرانیوز در گفت وگویی با او و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شرایط دریافت کنندگان واکسن و جزئیات این موضوع پرداخته است.

رکسانا مسعودی پور صدایی پرانرژی و شاد دارد. صحبتمان با او درباره روز دریافت واکسن شروع می‌شود. می‌گوید: سر صبح به درمانگاهی رفتم که در پیامک ستاد فرمان امام (ره) آمده بود. درمانگاه خلوت بود و کادر درمان یکی یکی از راه می‌رسیدند. من خیلی زود رفته بودم (با خنده).


ادامه می‌دهد: یک دلیل زود رسیدنم استرسم بود. هر آدمی در شرایط من، ناخودآگاه استرس می‌گیرد.
منظورش «داوطلب شدن برای کارآزمایی واکسن» است و اضافه می‌کند: وقتی رسیدم هنوز شرایط برای دریافت واکسن مهیا نبود. از مسئول گروه که پرسیدم، گفت تا چند دقیقه دیگر امکان تزریق واکسن فراهم می‌شود. آن طورکه با همکارانش صحبت می‌کرد، قرار بود هم زمان در چند پایگاه درمانی دیگر مشهد، واکسن کووایران برکت تزریق شود، اما واکسن و وسایل لازم ابتدا به این پایگاه رسیده بود و با این شرایط، من شدم اولین دریافت کننده واکسن کووایران برکت در مشهد.‌
می‌خندد و می‌گوید: خوب شد نام یک خانم مشهدی به عنوان اولین دریافت کننده واکسن کووایران برکت در مشهد ثبت شد. پرچم خانم‌های مشهدی را بردم بالا!


پیشتازی ایران در واکسن سازی

دو ماه قبل از دریافت واکسن- قبل از ثبت نام برای دریافت واکسن کووایران برکت، تحقیق کردم. به حرف یک پزشک اکتفا نکردم؛ از چند پزشک که در این حوزه می‌توانستند کمکم کنند پرسیدم. درباره تمام ویژگی‌های واکسن‌های خارجی و این واکسن ایرانی پرس وجو کردم. نکته مشترک حرف افرادی که از آنان سؤال کردم، قدمت و پیشرفته بودن واکسن سازی ایران بود. همه این پزشکان و افراد مطرح در حوزه درمان به من گفتند که واکسن کووبرکت اگر بهتر از واکسن فایزر نباشد، به لحاظ قدرت تولید پادتن، کمتر از آن نخواهد بود.


بعد از تحقیقات، تصمیمم را گرفتم که به عنوان داوطلب دریافت کننده واکسن کووایران برکت ثبت نام کنم. چند روز قبل از دریافت واکسن با من تماس گرفتند و گفتند برای دریافت واکسن کووبرکت دو روز قبل باید آزمایش خون و آزمایش pcr کرونا بدم؛ چنانچه جواب آزمایش کرونا و آزمایش خون من مشکلی نداشت، روز بعد می‌توانم برای دریافت واکسن مراجعه کنم.

 

این را هم بگویم که در تمام مراحل، از قبل دریافت واکسن تا بعد از آن بار‌ها تماس گرفته شد و پیگیر شرایط من بودند. در مرحله دریافت نیز جدا از آزمایش کرونا، دواطلبان چکاپ کامل شدند تا فرد از نظر بیماری‌های مختلف مثل ایذر، هپاتیت و... بررسی شود. روز دریافت واکسن نیز قبل از تزریق، پزشک سؤالاتی پرسید، مثل اینکه بیماری خاص دارم یا نه، جراحی انجام داده ام یا نه و... بعد از تزریق نیز چندباری تماس گرفتند و وضعیت حال من را پرسیدند.


شب دریافت واکسن، تب سئوالات، بیش از تب واکسن

روز و شب دریافت واکسن- وقتی به درمانگاه رسیدم، تا آماده شدن واکسن با خودم گفتم «رکسانا هنوز که واکسن نزدی سؤالاتت رو بپرس. الان وقتشه.» درباره واکسن پرسیدم. آن طورکه به من گفتند در فاز مطالعاتی همه واکسن‌های خارجی و داخلی تعدادی واکسن نما تزریق می‌شود؛ مثلا به ازای هر سه نفری که واکسن دریافت می‌کنند، یک نفر واکسن نما دریافت می‌کند. هیچ کدام از داوطلبان نمی‌دانند که به چه کسی واکسن نما تزریق می‌شود.

 

دکتر حامد حسینی، مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کرونا در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)، زمستان سال گذشته توضیحاتی درباره واکسن نما داده بود که تمام مواد واکسن به غیر از آنتی ژن اصلی، در آن وجود دارد. بااین حال، از عصر درد خفیفی در محل تزریق واکسن شروع شد. شب هم تب و لرز به سراغم آمد. حالم شبیه روز‌های اول سرماخوردگی بود.

 

در آن لحظه‌ها و ساعت‌ها بیشتر از اینکه به فکر تب و علائم بعد از دریافت واکسن باشم، پاسخ گوی تماس‌های دوستان و آشنایان بودم. شرایطم را به همه می‌گفتم؛ اینکه فقط کمی تب دارم، با کمی درد در محل تزریق واکسن. بعد از شنیدنش خیلی‌ها گفتند می‌روند و برای واکسن ثبت نام می‌کنند، خیلی‌ها هم می‌گفتند صبر می‌کنند که نتیجه نهایی تزریق واکسن را ببینند.
پزشکان درمانگاه گفتند که ۱۷ تیر باید برای دریافت فاز دوم واکسن مراجعه کنم.


به عشق ایران، چون یک ایرانی ام

حرف آخر رکسانا درباره دلیل داوطلب شدن است؛ اینکه چرا مثل همه منتظر نمانده تا سرنوشت واکسن روی داوطلبان مشخص شود و اگر مشکل ساز نبود، بعد سراغ واکسن برود. دلیلی که می‌آورد، مربوط می‌شود به عزیزترین افراد زندگی اش؛ به پدر و مادرش، به اینکه بهتر و عزیزتر از پدر و مادرش و پدر و مادر‌های ایرانی کسی نیست. می‌گوید: پدرم در فهرست دور بعد دریافت واکسن است.


همه ما بیشتر از خودمان، نگران پدر‌ها و مادرهایمان هستیم و اینکه مبادا به خاطر بیماری گرفتار شوندو خدای نکرده از دستشان بدهیم. این را از هر کسی بپرسید که در شرایط یکسان، اگر قرار باشد بین خودش و پدر و مادرش، برای دریافت واکسن یک نفر را انتخاب کند، به طور حتم، همه پدر و مادرشان را انتخاب می‌کنند. من با خودم گفتم اگر من و داوطلب‌های دیگر این طور فکر کنیم که بقیه واکسن بزنند، بعد اگر چیزی نشد ما بزنیم، هیچ واکسنی ساخته نمی‌شود. اگر این طور فکر کنیم، پدر و مادر‌های زیادی از بین ما می‌روند و حسرت‌های زیادی روی دل خیلی‌ها می‌ماند. من به خاطر خودم، به خاطر پدر و مادر‌های کشورم رفتم واکسن زدم، چون ایرانی ام و ایران را دوست دارم.


۳۵۰۰ مشهدی، داوطلب دریافت واکسن ایرانی هستند

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره روند تزریق واکسن کوو ایران برکت با ارائه آماری این طور توضیح می‌دهد: در مشهد و چند شهر دیگر به شکل هم زمان، مرحله سه فاز بالینی پروژه واکسن کوو ایران برکت شروع شده و قرار است این واکسن به ۳ هزار و ۵۰۰ داوطلب تزریق شود. به گفته زهرا نهبندانی، کار تزریق واکسن در پنج پایگاه درمانی مشهد انجام می‌شود. در این پایگاه‌ها تیم واکسن کووایران برکت شامل، یک پزشک، کادر درمانی تزریق کننده واکسن و مسئول پذیرش حضور خواهند داشت.

 

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این هفته روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ واکسن به داوطلبان مشهدی تزریق می‌شود، می‌گوید: این افراد قبلا از طریق سامانه ۴۰۳۰ یا پیام رسان آی گپ ثبت نام کرده اند و حالا برای همه آن‌ها پیامک دریافت واکسن فرستاده شده است. اما درباره فرایند تزریق واکسن کووایران برکت، نهبندانی این طور توضیح می‌دهد: برای واکسن کوو ایران برکت دو مرحله تزریق با فاصله ۲۸ روز درنظر گرفته شده است؛ بنابراین افراد باید در دو مرحله این واکسن را دریافت کنند. آن طور که رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید، دیگر شهروندان داوطلب می‌توانند برای مرحله بعد تزریق از طریق سامانه ۴۰۳۰ یا پیام رسان آی گپ ثبت نام کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->